søndag 26. desember 2010

ROMJUL'N...

En skulle vøri fire år i romjul'n
og kjint ei jinte som var nesten fem,
og begge skulle kledd seg ut med masker
og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.

Og klokka skulle vara midt på dagen
og vægen skulle vara lett å gå,
og æille bikkjer skulle vara inne
og æille biler skulle bære stå.

Og hvis en møtte onger etter væga
som lo og sa dom ville vara med
da sku en hatt en bror i femte klassen
som rødde væg så dom fekk gå i fred.

Og bæssmorhuset skulle mæssom såvå
og bak gardina skulle ingen sjå -
før dom fekk stiltre seg på tå i gangen
og feste maska før dom knakke på.

Så sku dom klampe inn på tunge hæler
og kvinke i julbokkmål "Godkvell, godkvell".
Og djupt i stolen sku a bæssmor svara:
"Så kom det julbokk åt en stakkar lell!"

En skulle vøri fire år i romjul'n
da julelysa brente dagen lang -
og væla var et hus med fire vegger,
der saligheta var et bæssmorfang.
 
Av Alf Prøysen
Takk for alle koselige julehilsener dere legger igjen her hos meg!!
Kos dere videre i romjul'n! :-)
Klem-Mia

3 kommentarer:

  1. Trivelig innlegg med trivelig sangtekst. :) Den er jo bare så koselig. Flott med vinduet til pynt, har et lite i stua her jeg også. Satte en svibel i to av glassrutene, ble stilig. :)

    SvarSlett
  2. Ååååå, ein av mine favoritt-julesongar!!!! De er berre so "god":)

    Herlig bilde av vinduet og pynten.Har eit vindu i kjellaren som eg fant i naustet i sommar,men der har vore midd som har laga fleire små hol... Veit ikkje kva eg skal gjer før eg skal tørr ta det i "bruk" her oppe?!

    Kos deg i romjula!!!

    Klem Mette*

    SvarSlett
  3. Kikar in och önskar en god fortsättning hoppas att julen varit fin.

    SvarSlett

Thank U for leaving me a comment! :-)
More interior updates at Instagram; Follow @maria_miasinterior and @newroominterior