onsdag 22. desember 2010

BARNDOMSMINNER OM JULETRE-HENTING....

Jeg har mange gode barndomsminner fra julefeiringene....
Men en ting jeg husker spesielt godt, er noe fra de årene før vi begynte å kjøpe juletre...
Min bestemor eide skog, og noen dager før julaften kledde vi godt på oss, og dro på tur i den skogen for å finne juletre!!
Det var koselig det, å gå der å lete etter det perfekte treet...
Vi fant maaange trær, men det skulle gjennom nåløyet hos pappa, før det ble med hjem..
(tror dette nåløyet ble større og større ettersom årene gikk...) ;-)
Så da vi endelig hadde funnet det, og pappa hadde hugget det, tok vi det med hjem, og satte det på trappa...
Lillejulaften kom det inn i stua og ble pyntet etter alle (våre) kunstens regler..!!
Et kooselig juleminne jeg alltid kommer til å huske!! :-)
Jeg håper jeg klarer å lage koselige minner og tradisjoner som mine barn vil huske, på samme gode måte som mine foreldre har gjort for meg, og fortsatt gjør for mine småsøsken! :-)
Nå kjøper vi juletre her i huset (jeg har såå lyst til å plante grantrær på tomta vår, så vi kan gå ut å hente om noen år, men vi får se hva jeg får til...), og det kommer inn noen dager før julaften!
Men pynten, den må vente... -til imorgen kveld...!!
Slike små grantrær har jeg rundt i stua i tillegg til juletreet, synes de lager julestemning på en enkel og fin måte!
Ha en superkoselig bittelillejulaften!!
Klem-Mia

5 kommentarer:

  1. Koselig med sånne gode barndomsminner :-)
    Ha en flott siste innspurt fram mot den store dagen :-)
    Juleklem fra Rita

    SvarSlett
  2. Koselig minne å ha:) Når hubby og jeg får oss hus og vi skal ha juletre kommer jeg aldri å få lov til å kjøpe tre, så jeg må nok gå å plukke i skogen:) Da håper jeg våre fremtidige barn kommer til å få slike fine minner som du har fått:)

    God jul!

    SvarSlett
  3. Ja, det var ett fint julminne! :-)

    Det är så fint med små granar också, jag har några här hemma, men de har redan börjat barra!!! Hur ska det här gå??

    Många kramar
    Beatrice

    SvarSlett
  4. Så kosleg:)heime har me også hatt den tradisjonen at me reiser ut og hogger vårt eget tre i dagane før jul. Er så heldige at me har ein stor skog å ta av her på bruket også:)
    Ha ein god bittelillejulaften!

    SvarSlett
  5. Det er så koselig å gå i skogen og hente tre! Jeg fikk være med venner som hadde gård da jeg var liten. Da fikk vi hugge hvert vårt tre som vi kunne ha på rommet. DET var stas det :)

    Treet vi hadde i stua, ble levert på døra bittelille julaften av en annen bonde. Vi bodde i en gammel skole fra 1860-tallet, og i stua (som en gang var det store klasserommet) var det veldig høyt under taket, så treet husker jeg som kjempestort :)

    Naboene dine dyrket jultrær da de bodde på andre siden av jordet, så kanskje de har noen gode tips ;)

    Ønsker dere en riktig koselig jul borte på sletta!

    Klem Linnette

    SvarSlett

Thank U for leaving me a comment! :-)
More interior updates at Instagram; Follow @maria_miasinterior and @newroominterior